Share on twitter
Share on facebook

Formula 1: Drive to Survive

Serial Netflix Formula 1
Formula 1: Drive to Survive (Netflix, 2019 - ). 10 episoade a 30 de minute
Rating Nesimțit :
4.5/5

Sursă Imagine

Dacă nu vă uitați la Formula 1, atunci tre’ să vă felicit. Dacă vă uitați, nu vă mai uitați! Faceți o petiție la Netflix să scoată câte o serie din asta pentru fiecare sezon. Se vede mai bine ca la o transmisiune în direct, se aude mai bine, iar conținutul este infinit mai interesant. În plus, o să scăpați de dezagreabilii comentatori români, mai enervanți decât mâncătorii de căcat de la televiziunile de știri.
Personal, întotdeauna mi-a plăcut mai mult campionatul de MotoGP. Totuși, la orele de disputare ale curselor de F1 nu prea ai ce să faci, așa că măcar în fundal tot merge televizorul. Problema mare cu această competiție, ca orice divertisment în care se învârt banii cu lopata, e că e o mizerie și spectacolul se face, de fapt, în spatele cortinei. Avem exemplul foștilor monștri sacri (de fapt, niște tîrle jegoase), moșnejii Bernie Ecclestone și Max Mosley, sub a căror stăpânire nu s-ar fi făcut niciodată un astfel de documentar.

Oricum, ceva din spiritul acestora a supraviețuit, deoarece echipele de top – Mercedes și Ferrari – nu s-au lăsat filmate pentru programul de față. De parcă le băgau camerele-n cur!
Poate serialul a avut de câștigat, paradoxal, pentru că poveștile cele mai interesante sunt la coada clasamentului, de unde și “drive to survive”. Din restul de opt echipe, în cele zece episoade cunoaștem mai bine pe Red Bull, Haas, Renault, McLaren și Force India. Am fost surprins să-l văd pe mega-escrocul Vijay Mallya, care-și târa hoitul prin paddock în loc să steie la bulău, în cel mai pur stil de bogătaș disprețuibil. Noroc că a fost doar pentru un episod.

Actori de Anverguri Diferite

După cum se poate lesne imagina, unul dintre cele mai importante elemente ale vieții în Formula 1 sunt paralele. Toți – de la piloți la mecanici, chiar la reporteri – se dau peste cap să atragă sau să țină sponsorii fericiți. Spre lauda lor, majoritatea piloților participă frecvent la programe pentru copii și adolescenți, cu toate că eu n-aș recomanda nimănui să se facă pilot de curse.
Asta pentru că toți piloții pe care i-am văzut intervievați în aceste programe nu păreau a fi nimic mai mult decât roboței teleghidați de o “mână invizibilă”: fie mă-sa, fie un preten/manager, fie directorul de echipă. În rest, au o cunoaștere despre lume și viață cam la nivelul lui Gică Hagi. Evident, să fie bine ca să nu fie rău.

Pilot F1 si Director Echipa
⸺ D. Ricciardo și C. Horner: mașina nu merge fără ăla din stânga, da' treaba se duce pe copcă fără ăla din dreapta ⸺

Sursă Imagine

Infinit mai interesanți sunt directorii echipelor. Fiecare în felul său este o figură fascinantă (poate doar ăla de la Haas, tot după modelul lu’ nea’ Giîcă) și, excluzând banii, sunt adevăratul motor al Formulei 1. Una dintre puținele chestii pe care le știam/intuiam mi s-au confirmat: Christian Horner, directorul Red Bull Racing, e un băiet foaaarte deștept. Nu face mare caz nici după curu’ piloților, nici al vreunui sponsor (e drept că n-are nevoie), nema. E un om ce dă impresia că de orice s-ar fi apucat, chiar și de făcut chirpici spre exemplu, ar fi avut un succes fenomenal.
Totuși, e limpede că nici piloții, nici patronii, nici televiziunile și nici celebritățile de pe margine nu țin F1. Treaba grea și esențială o fac managerii ăștia, indivizi lipsiți de carismă doar în mod excepțional.  
În orice caz, e printre documentarele despre sport de calitate. Cel puțin dintre alea care nu fac mari dezvăluiri de corupție. Sau alea sunt documentare despre corupție … mă rog?! Unul dintre cele mai bune programe de orice fel din ultima vreme.

Newsletter Nesimțit

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Newsletter Nesimțit